Thursday, February 2

rasional lagi ker memilih kerja.

zaman sekarang nie memang sangat2 lah susah mencari kerja.
jujur aku cakap zaman skung nie orang dapat keje sume guna orang dalam. majoriti ok. memang sikit sangat orang yang dapat keje hasil usaha diri sendiri. ini realiti. tak payah nak dolak dalih lagi kot.

tapi dalam keadaan macam nie memang orang dalam sangat diperlukan. yelah. sampai bile nak tanam anggor kat umah. kalau setakakt 2 3 bulan makan tido larat lagi lah parent nak ngadap muke kite. tapi bile dah makan tahun jadi yang berhormat kat umah fedup jugak kan mak ayah. haha..

tapi jugak kan. rata2 yang tanam anggor nie pon sebab memilih keje. nak keje yang kene dengan jiwa. nak yang setaraf dengan kelulusan yang die ade, nak yang itu, nak yang ini. kalau macam tuh, memang sampai bebile lah tak keje jawab nyer kan. huhu

tapi kalu fikir balek demand keje nie pon penting jugak. sebab, buat ape kan kite blajo tinggi sampai terpakse berhutang dengan ptptipu tuh semata2 nak dapat degree. terpakse makan 3 4 tahun untuk taik atas pentas then salam dengan canselor untuk dapat kan stroll tuh. ce fikir. ce fikir. so tyme nie lah kene dmand keje. tapi keadaan plx yang buat kite tak boleh nak demand keje. betol tak. kalau lah aku tahu dari awal susah nyer nak cari keje. bek lepas SPM terus keje. kan2.. (tuh maksudnyer fedup sgt dah tuh )

tapi lah kan bile aku kene smash setepek cakap aku memilih keje, hati jadi panas lah kan. sentap ok. sedih, terguris. kalau kau tak tahu hujung pangkal, tak payah nak letak satu kesimpulan. bernanah hati akak nie tau tak..

aku tau keje macam kelulusan ko hebat. kalau resign kat sini kat sana berebut2 nak ambik kau keje. tapi tak payah la cakap aku sampai macam tuh sekali. kalau aku nie memilih kerja takdenyer aku sanggup angkat bakol sayur bertingkat2 setiap hari. takdenyer aku nie pegang scanner pagi petang siang malam. takdenyer aku nak jadi bahan buli orang ok. kalau aku nie yang di kata manusia yang memilih kerja memang kau orang yang silap besar kot. seyes aku cakap. kau memang silap besa!!!

situasi : deman plus double triple touching..

No comments: