Tuesday, October 16

Muti'ah

assalamualaikum..

aku nak jadi macam muti'ah... "ya allah, bimbing lah aku jadi maca perempuan ini" aminn..

siapakah muti'ah??

tahu tak muti'ah nie adalah perempuan yang pertama akan masuk syurga.


Pada suatu hari Fatimah bertanya Rasulullah, siapakah perempuan pertama yang bakal masuk syurga. Baginda menjawab, seorang wanita yang bernama Muti’ah. Fatimah terkejut, ternyata bukan dia seperti yang dibayangkannya. Mengapa orang lain, pada hal dia adalah puteri Nabi ?


apekah kebaikan yang telah Muti'ah nie dah buatkan. mesti korang tertanya2 kan.
dan aku sangat tersentuh baca kisah nie bile..


"Tapi mengapa kau bawakan rotan juga?" tanya Fatimah

"Rotan itu saya sediakan untuk keperluan lain. Kalu suami saya sedang makan, saya tanyakan apakah masakan saya sedap atau sebaliknya. Kalau suami saya jawab, "sedap", takkan terjadi apa-apa. Jika tidak sedap, rotan itu saya berikan kepadanya agar dirotan punggung saya sebab ia tidak menyenangkan suami".

"Atas kehendak suamimukah kau bawa rotan itu" tanya Fatimah

"Oh, sama sekali tidak. Suami saya seorang penyanyang. Ini semata-mata kehendak saya agar jangan sampai menjadi isteri derhaka kepada suami."


kalau nak tau lebih detail..

dah baca??
camne??

hebatkan muti'ah nie??
sangat menghormati suami..
sebab tuh lah dia nie boleh jadi wanita pertama masuk syurga..


Nota kaki:
Sesudah Fatimah pulang, dia menemui baginda s.a.w dan baginda memberitahu Fatimah bahawa Muti'ah adalah orang yang bertanggungjawab membawa kenderaan yang menbawa Fatimah masuk ke syurga. Sebab itu Muti'ah masuk syurga dahulu :)

Sekian...


No comments: