Sunday, January 16

salahkah aku tak reti masak??

fuhhh!!~~ agak lame tak update blog aku nie. cam terabai cikit lak..huhu~~ bz wehh.. skung nie asemen da belambak2.. adeh,, nak makan pon tak lalu asek pk bile asemen nie dpt disiapkan dlm ms y di tetapkan (apesal ayat aku nie skema sgt nie)..hahaha~~ ape2ja la an... ermm ape aku nak menjoyah ngan korang malam nie ek??

ape korang rs la an2.. (terutama perempuan) bile orang laki ckp cmni...
"cik2 awek cun..pesal korang makeup jer lebih tp tak reti masak isk3" ape korg rs?? kalau aku...... perhh!! da sentap da aku tyme bace status nie kat fb salah sowang friendz aku.. mendidih darah dalam hati ni sampai ke hotak beb..!! aku marah ni..aku marah..hah.. tapi sebenarnye aku tak de la marah sangat sbb aku cun dan pandai masak..cewahh.. wekk.."deii, pigii dah" hahaha.. asek nak perasantan jer aku nie. kikiki~~

tetibe aku tertarik ngan status kat "dinding" fb die. dalam hati berkata " bagos gak aku tulis dalam blog aku nie" haha~~

tapi ade betol gak membe aku nie cakap. ape gune da wife cantek, cun melecun tapi bab2 masak nie,,, masyaallah!! melantong hanget. kalo setakat pandai masak air ngan masak megi baek tak payah kan. elok2 sebelum kawen husband ko badan cam hak hogen tapi bile da kawen tinggal tulang cam popaye.. merane la hidop laki ko tuh dik oii...hahaha~~

tapi aku sedey la. yela sebagai seorang perempuan aku sakit hati gak bile orang lelaki dok lepak2 kat kedai mamak sambil2 tggu order, or kat dlm opis or kat lua2 kelas sementara tunggu lecturer masok klz  or mano2 yolah an, dorang tak habis2 sembang sal perempuan zaman sekarang yang tak pandai masak.. pekejadahnyer sume tuh. kalo perempuan tak pandai masak cikit punyer kecoh la an tapi da sesetengah lelaki yang tak tahu mengaji 
al-quran ade dorang persoalkan?? ade?? hah tuh ade sebahagian para lelaki yang tak boleh nak jadi imam ade dorang tanye nape?? ade? tak de jugak kan?? so ape nak kecoh2 sangat sal perempuan tak tahu masak. bukan ape hari nie myb die tak tahu masak tp mane la tau kan selepas awek2 cun a.k.a perempuan tak tahu masak nie selak and try masak ikot cara dalam buku resipi cheff wan yang dorg beli sebanyak 20 buah (agak2 jer..hehe...) perempuan2 nie mampu memasak dengan sedapnya.. ye ndok?? ermm whos know an3.. so tak payah la nak pertikaikan bakal isteri korang or perempuan2 nie tak pandai masak. seharusnya para lelaki bersyukur dpt awek cun walaupon tak tau masak..hihi~~

entry aku kali nie bukan la aku nak menyalahkan lelaki cakap pasal perempuan tak pandai masak ker ape. bukan sama sekali!! tapi aku nak lelaki2 kat lua tuh tahu, masak memasak nie boleh belajar kemudian. even pas da kawen pon masih boleh belajar lagi kan.. hehe.. tapi lelaki pon jgn la selalu sgt jadikan masak nie sebagai isu besar tok reject perempuan "istimewa" nie jadi wife korang. no body perfect kan? 

tapi korang para lelaki nie kene byk fikir and belajar macam mana nak jd ketua yang sempurna. korang kne la ade ilmu rumah tangge yang kukuh sebelum kawen. tak la korang keluar peluh jantan nnt tyme tok iman tanya korang sal rukun2 solat ker, rukun nikah or cm2 lagi la an (aku pon xtau pe tok iman tnyer..hehe) sebelum akad nikah nnt. malu la an kalau korang xdapat jawab..huhu~~ sesungguhnye lelaki idaman wanita adalah seorang lelaki yang mampu menjadi imam dan mampu mengajar isteri mengaji selain dr rupe paras yang hensem dah kaya raya ( y hensem and kaye tuh xpntg sgt..aku sjer2 jer tmbh..ahakzz)

kesimpulannyer.. (wahh dah cm wat kerangan UPSR lak ade kesimpulan2 nie...hahahaha) lelaki tak sempurna tanpa perempuan, begitu jua perempuan tak kan penah sempurna tanpa lelaki. kita nie saling lengkap-melengkapi tak gitu??? hehe~~

nasihat aku la an:
1. selain menjadi wanita solehah korang yang beridentitikan perempuan nie kene la pandai masak cikit2. plg2 teruk pandai goreng telor pon jd la. ape kes kalo masak telor pon ley hangit. nak bg laki ko mkn pe nnt?? uishh3.. jahil gile bab masak kalo teruk cmtuh. tuh maknenyer korang belom lulus ujian kawen...kahkahkah...

2. perempuan, korang kalau da tau masak telor tuh blaja2 la masak bnde2 len la, wastern food ker, itali food ker, bangla food ker ape2 food la jgn big foot dah la ea.. hihi~~ yela lelaki(suami) nie akan melekat kat umah kalau isteri beliau pandai masak (wah3.. nasihat xley blah. cm da kwen jer ek gayenyer...hehe)

3. lelaki plak, jgn la merendah2 kan seseorang yang belom pandai masak. tp belikan la beliau buku2 resipi. baru la dorg nie semangat nak masak untuk korang..kiki~~

4. dan yang paling penting. mantapkan ilmu dunia dan akhirat dalam diri korang wahai kaum adam, untuk kau menjadi nakhoda "kapal" yang hebat dan berjaya tamatkan pelayaran korang dengan selamat (menuju kebahagiaan akhirat) 

~~fikir2kan dan selamat beramal~~





No comments: