Monday, August 1

kisah 2 hari sebelum puase

woha!! dah stat pose wupenyer kan hari nie. pejam celik, pejam pelik celik dah jumpe ramadhan balik. rase kejap jer masa nie jalan. tak trase bulan pose pon senanyer. tau2 ni hah uncle (Datuk Syed Danial Syed Ahmad) kat bawah ni dah wat pengumuman pose.. 


hehe.. prasan tak Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia dah tuka orang. aku rasa dah lebih 23 tahun dah uncle (YM Engku Tan Sri Dato' Sri Ibrahim Engku Ngah) nie wat pengumuman pose and raye kan..kan.. cool and tenang gileq jer die wat pengumuman.. sampai aku tak sabo tak tau keputusan die.. nway. tq la uncle. good job lah. pasnie mesti windu kat uncle kan.kan..hehe~~

cam bese lah kalo masok jer bulan pose mak aku lah yang kalut. masak tuh masak nie. tapi wan aku plak kalut suruh cucu2 die wat nie, wat tuh. aigoo.. kadang2 memang boleh berperang dengan wan. geram kot.. haha~~ nasib aku nie cucu mithali kan. (perasan disitu)

2 hari sebelum puase mak aku dah semangat pegi paso beli daging, paru, hati nak wat rendang. and tulang wat masak sup. jangan tak tau, feveret aku nieh.. kalau mak aku tak beli memang aku merajok sebulan la kan. hehe~~ kesian jugak la kat mak aku mane taknyer 1 kuali beso wat rendang. gile banyak kan. mane tak nyer nanti bagi kat makteh aku sikit, pakuda sikit. sharing2 la kan. sharing is loving kan. tak gitu?? ngeh3~~


kat tempat aku ktorang ade mantai. mantai tuh lebih kuang cam bazar jual daging2 lembu yang baru sembelih lah. ehh2 nie bukan sebarangan mantai nie. setiap tahun wakil rakyat turun padang wat perasmian kat bazar nie.. gile havoc kan. aku tak tau la tempat korang ade ke tak. myb ade and name die mesti len kan.



 sumber gambar : dari fb YB Datuk Hj. Johan


p/s : hebat kan beranang? so, agak2 nak rase camne hari mantai nie. apo laie moh la kito turun beranang. cam2 ado.. hehe~~

tyme bulan puase nie lah kite boleh menilai diri kite sendiri. sama ada baik atau sebaliknya sebab semua syaitan kene ikat. yang ado hanye lah nafsu kite. so pandai2 lah kite kawal nafsu masing2 ye.. ehee~~



so, nak wish kat sume kawan2 selamat berpuasa dan menunaikan tarawih. 
kalau berbuke tuh jangan lah bernafsu sangat ye.. hehe~~
semoga ramadhan kali ini di berkati allah. insyaallah..


Dari Mu'az bin Jabal r.a., bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda kepadanya: "Mahukah aku tunjukkan kepadamu pintu-pintu kebajikan?" "Mahu, ya Rasulullah", jawabku. Baginda pun menerangkan,  sabdanya: "Puasa itu perisai (dari kejahatan) dan sedekah pula menghapuskan dosa sebagaimana air memadami api "


(Hadith Sahih - Riwayat Tirmizi)


2 comments:

zahrotussita said...

hebatnye beranang

simerah said...

kan2.. hebat kan. banting ape ade?? kah3..