Thursday, December 8

ade beza ker??

ade perbezaan ker keje dekat dengan umah dengan keje jauh dari umah??

orang kate ade beza. beza dari segi kepuasan. kepuasan ape yang kau maksud kan??
kepuasan bebas keluar malam balek subuh??
tuh ker kepuasan yang kau maksud kan??
atau kepuasan sebab tak payah dengar mak bapak kau bebel pagi petang siang malam.
macam tuh ker maksud kepuasan kau??
atau kepuasan tak payah tolong mak ayah buat keje2 umah??
atau jugak kepuasan jumpe pakwe or makwe ko anytyme anywhere??
macam tuh ker???

kalau bukan macam tuh, habis hape??

ade jugak orang cakap duduk sendiri boleh berdikari..
tahi lah!!
berdikari hape kalau ko keje jauh dari family tapi tiap2 bulan suruh jugak mak bapak kau bank in kat ko. duit minyak lah, duit topup lah.. mane berdikari yang kau agung2kan tuh.. mane2.
dah tuh siap boleh cakap keje dekat and duduk dengan famili anak manja.
wahh lemak dah kau nieh kan..

memang aku anak manja. so ade masalah??

aku tak nampak beza keje jauh dengan keje dekat dengan famili.

yang aku nampak kalau keje jauh, kene fikir
1. sewa umah
2. duit makan kat lua (jenis yang makan tau ade jer)
3. duit dobi (kalau jenis yang malas nak basuh baju)
4. duit untuk mak ayah (tuh pon kalau korang ade hati dan perasaan lah)
5. trasport

bile aku cakap macam tuh, mesti ade yang cakap balek. "yelah sebab kau tak dapat keje jauh.." yup memang betol. belom rezeki aku nak keje yang jauh dari famili. tapi aku tak penah nak label2 kan kau sebagai ape. sikit pon tak penah ok..

maybe cara pemikiran kite tak sama. setiap orang ade style pemikiran sendiri. kalau aku boleh respect cara kau fikir why not kau lakukan benda yang same kan?? sebab aku tahu kau memang seorang yang matang sampai boleh berdikari. tapi aku tak suke bile kau labelkan orang yang keje and tinggal dengan mak ayah sebagai anak manja. totally aku tak leh terima.

gaji banyak pon tapi kau habis kan untuk benda2 lain same jer dengan gaji sikit and tinggal dengan mak ayah.

sebab aku fikir plax kalau tinggal dengan mak ayah
1. xpayah sewa umah dah
2. kain baju sume mak dah basoh kan.. tau pakai jer. wee~~
3. duit makan dah saving. sebab mak dah siap masakkan. dah tuh terjamin bersih lagi
4. transport?? bas 15min sekali lalu depan umah aku. so ape ada hal?? haha~~

so keje kat mana2 pon same jer. tak da beza. bak kata orang tua2 makin besa periuk, makin besa plak kerak die. tuh kalau gune periuk. kalau guna kawah dapat korang bayangkan beso mane plak kerak die. haha

so keje dekat dengan famili ker keje jauh dengan famili ker memang ade jer pro and kontra die. tapi jangan sampai nak label kan seseorang tuh dengan macam2. kau dengan life kau. aku dengan life aku. aku sikit pon x usik life kau. so, tak payah nak susah hati sangat dengan life aku.

mood : hangat dari semalam.

nasihat : tahu tak, tinggal dengan mak ayah lah adalah satu detik yang terindah. lepas jer kawen mesti dah kompom2 tinggal asing dengan familli (selalunyer) so habiskan lah masa nie dengan famili. sebab restu ibu bapa lah penting. harap maklum

motivasi : suatu keihklasan dan kesabaran pasti menemui "sesuatu" dihujungnya. insyaallah.. :)

note :
1. sekarang sibok nak berhenti keja sebab tak larat nak duduk jauh. banyak gune modal. nak balek kampong keje dekat mak ayah.. aku?? hanya mampu senyum.. aku dah cakap dah...

2. arrghh.. terpaksa reformat mind supaya bangun pagi untuk pegi keje. wut de jellyfish!! baru ade plan. dah cancell. ggggrrrrrrrrrrrr!!!

2 comments:

naqib faiz said...

ju. broga ujung minggu ni.. xpon isnin.. cuti sultan kan... hahahahahhahaa

simerah said...

sabtu jom...