Wednesday, March 16

mak abah tanya

assalamualaikum.. (tak jawab dose)

hati menjerit2, jiwa meronta2 mahu pulang. sungguh!! aku suda mula rindu yang teramat2 sangat pada syurgaku di BERANANG. walaupon beranang tuh tak de la best mane pon, bak kate orang tempat jin bertendang (kuang ajo, sesedap mulut nenek tiri laki mak angkat die jer kate tempat aku tempat jin bertendang)  even tempat jin bertendang pon, tapi aku rase tenang and bahagi bahagia jer dok kampong aku tuh. rasa betol2 anak dara melayu terakhir. yang ala2 pegi mandi kat sungai dengan berkembannyer.. alahai ayunyer aku...dush3.. venggong. fikiran da kelaut la tuh. hauss... haha~~

uishh, kalau kat umah nie, mesti tiap2 petang wan order air kopi. "angah buek kan wan air kopi, kau buek air kopi sodap yo ghaso eahh" ermm, ayat membodek la tuh. paham sangat2 dah..hehe~~
 tapi seyes!! along la yang paling sedap bancoh kopi. jeles dengan along.
selalu je aku kene kondem ngan wan. wan kate along sopan la, cermat buat keje la. tapi aku kasar jer memanjang. huhu~~ nak wat camno sifat semulajadi aku gini..hehe~~
kalau rezki murah, mak teh selalu anto kueh2 or pengat labu kat umah..sedap!!


 antara my feveret, pari asam pedas and sambal tauchu. 
urrghh.. bile la dapat makan laut lauk sedap2 macam nie..
skung nie mengidap sangat2 nak makan udang sambal yang mak masak. hurmmm~~


nie depan umah aku, seberang sungai da kebun buah2an. tengok tempat jin bertendang pon boley la jugak wan aku (made mase die mude2 dolu2) tanam pokok kelape, pokok durian, rambutan, langsat, cempedak, nangka, ubi, chiku(tapi tak peanh penah berbuah..cehh wat penat aku pegi teman wan tanam jer..ngeh3..)

**********

suatu hari yang hening.. tetibe
alahai anak omak,, alahai anak omak.. 
lamo bona kau jonang oii poie menghantau...
*ringtone khas tok mak abah bile tepon aku* heee~~

abah tepon. eii sonoknyer. susah nak dapat call dari abah. selalu mak jer call.
abah tanye,
"dah makan??"
"buek apo tuh??"
"sihat tak??"
"duit ade lagi tak??"
"bile exam??" * tuh memang 5 soalan wajib abah bile tepon aku* hehe~~ abah..abah..
then...bla..bla..bla.. (ade la dalam 5min borak2)
tapi sebelum letak fon tuh abah tanya..........
"BILE NAK BALIK??"
gullp!!
abah tak penah tanya soalan tuh. bukan tak penah, tapi jarang sekali abah tanya soalan macam tuh selama 5 tahun aku duduk tempat orang.
tapi lately setiap kali abah call mesti soalan terakhir abah "bile nak balik??"
mesti abah dah rindu sangat kat anak die yang bongsu nie.. hehe~~

**********


tadi, kat cafe tengah tunggu budyy aku  ambik nasik, tetibe teringat abah. aku tepon abah jap. aik.. sekali mak pulak yang angkat. kemana abah?? rupe2 abah balik umah kejap.. oo..

mak tanya
"kat mane tuh, buat ape, tak pegi kuliah ker??"
nah!! sekali bertubi2 soalan mak. mak memang macam tuh. hehe~~
then borak2 jap.. bla..bla.bla..
"nape tepon abah nie?? nak topup la tuh??"
zaapp!! tersentap jap.. adehh!!
mak,, jangan la berkate begitu. segan le angah..haha~~
(walaupon sebenarnyer memang nak mintak topup pon kat abah, tapi bile mak dah sound terbantot niat suci murni aku.. tau2 jer mak dengan perangai anak perempuan die yang sowang nie kan?? hehe~~)
dan yang tak boley belah. mak tanya
"BALIK MINGGU NIE KAN????"
zaappp!! sekali lagi. aku pon dengan berat hati cakap.
"tak la mak. insyaallah minggu depan"
"takpe lah, mak ingat angah balik miggu nie"
ermm... sayunyer hati.
kalau aku ade sayap tak payah miggu depan. sekarang jugak aku dah balik umah..
tyme nie tetibe rase menyesal tak pilih ukm, upm. dekat jer dengan umah. hari2 nak balik pon boley..huhu~~

izz ko kene kuat. sampai bile nak dok bawah ketiak mak abah.. sampai bile nak manje2 dengan abah?? sampai bile nak bergantong dengan mak. berdikari la ok!! baekkk!! saye anak yang baekk, saye kene kuat!! yeahhh!!


2 comments:

Ain Jacobi said...

alahai..sedeynya...

simerah said...

kan2..sedey.mahu pulang